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THE CHILLY GONZALES SHOW

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(english below)

Ayer vi por fin al maestro Gonzales en directo, tras tantísimas escuchas de sus Solo Piano(s). Sabía que su directo era más que un concierto convencional (léase Youtube). Pero aún y así no esperaba tanto. Es difícil de describir, así que me permitiré el cliché de los paralelismos deportivos:

El show de Gonzales es como si los Haarlem Globetrotters
jugaran en la NBA y ganaran.

La música que producen es de lo más serio pero lo mezclan con el más puro entertainment. Ahora tengo que pasar la analogía al fútbol, porque soy de Barcelona y muy culé. La sensación que tuve al ir al concierto es la misma que cuando veo a Leo Messi en el Camp Nou – y es que el Concertgebouw de Amsterdam es uno de esos sitios que debes visitar antes de morir. Gonzales tiene una relación especial con el instrumento, parece no respetar el piano. Abusa de él para sacar su mejor música e incluso lo ridiculiza cuando se gusta haciendo bromas. Entonces va e introduce al Kaiser Quartett que le acompaña, y te acuerdas de que Messi tampoco juega solo. Juntos entregaron lo que esperas de un buen concierto: oír lo que conoces pero con un twist que aporte novedad a la experiencia.

Cuando ya estás totalmente convencido de que cualquiera que fuera el precio del ticket era una ganga, la cosa sigue in crescendo. Gonzales da una Master Class, literalmente. Te explica en que escala está compuesta esta o aquella canción, las técnicas de sus violinistas, incluso habla de LVB (Beethoven) en clave de Hip Hop y se pone a rapear. Pero no sólo te enseña. A mi parecer, quiere convencerte de que el Pop no dista tanto de la música clásica y que las escalas menores en verdad molan. Es el primer concierto al que voy dónde no me importa que el artista hable demasiado. Pero este señor controla todos los timings, de lo que toca y del show, el cual tiene siempre bajo (su) control. Te satisface, te sorprende, te hace reír o llorar según él crea conveniente. Eso sí, el equilibrio es siempre favorable a la música, y con ella te consigue emocionar de una manera que el fútbol jamás conseguirá.

Yesterday I finally saw maestro Gonzales live. After listening to his Solo Piano albums so many times and watching him (on Youtube) I was expecting his performance to be much more than a regular concert. Although, I really was not prepared for just how impressive it truly was. It is hard to describe, so excuse me for using one of those cliche sport parallelisms:

 The Gonzales show is something like the Haarlem Globetrotters
playing in the NBA and winning.

A serious music performance mixed with the purest, genuine humor and entertainment. Now I need to move to football and borrow another simile, since I am from Barcelona and very culé. The feeling I had during the concert was like that when I saw Leo Messi at the Camp Nou – and the Concertgebouw truly is another one of those places you must visit before you die.

Gonzales has a special relationship with the piano, he acts as if he has no respect for it at all. He abuses the instrument and yet extracts the best from it, even ridiculing it when he enjoys himself too much by overacting that joy. He then introduces the Kaiser Quartett – because as we know Messi cannot play football alone either – and together they deliver in exceptional style and with absolute precision, all you expect from a great concert: To hear what you already expected to hear, with those extra seemingly out of place little twists, makes the experience somehow feel entirely fresh and new.

 Just when you are convinced that whatever it is you paid for the ticket was a bargain, it gets even better. We still have the crescendo to enjoy. Gonzales’ concert is a masterclass, literally. He explains to the audience why this scale is used in that or this song, he names violin techniques and even appropriates LVB (Beethoven) in Hip Hop key, rapping along. In my opinion, he does this not just to inform the listener. He does this to also explain that simple pop music, which many people ridicule, is not that far from the renaissance classics; and that minor scales are actually fucking cool. It was the first concert I have been to where I didn’t mind the artist talking, not one little bit. This man is a master of timing, not only in music, but also in comedy and acting. The show was always entirely and utterly under (his) control. He has the incredible ability to satisfy every emotion. First to surprise and delight, then to bring you to tears before immediately making you laugh out loud. But the balance always favours the music, an art and thrill that affects you in a way that even our most beloved sports simply never can.